flamingorosa.blogg.se

I´m writing and singing about what moves and motivates me. Join my journey in the search for something bigger!

Vi är rädda.

Kategori: Thoughts

You can waste your life drawing lines or you can live your life, crossing them
 
När man föds är man helt ovetande, ömtålig, oförsummad och inte heller skadad. Man är som ny, helt ny. 
Vad jag vill få fram med detta är att jag undrar var det går fel? Är det precis som det här med hundar, man kan inte skylla på hunden man skyller på ägaren. Man kan inte skylla på barnet man skyller på föräldrarna. Eller är det bestämt som ett slags öde innan man ens öppnat ögonen eller formas det efter valen man gör? 
 
Hur går man från att vara skör, ny och helt intakt till där vi är idag? Vi är stressade, fulla av avundsjuka, vi är flockdjur så vi stöter ut andra bara för att få bekräftelse själv. Var händer det? Vad är det som knäpper till i hjärnan? Kan vi ändra på det?
 
Jag tror på förändring, jag tror att om man självrannsakar sig själv och folket omkring sig så kommer man snart märka hur läget egentligen ligger till. Men det är väl inte samma sak som att vi är rädda? Är det det det handlar om? Att vi är rädda för att bli lämnade ensamma eller att bli så svikna att vi aldrig vågar öppna oss för någon igen... Jag är det. Jag är rädd natt och dag.
 
Varje dag känner jag nya känslor, jag är som den nyfödda bebisen men också som en trettio-åring som har upplevt mycket i sitt liv. Jag känner mig så otroligt ovetande, som att det finns en helt ny värld där ute med nya val som jag själv får göra. På samma gång som jag är det lilla barnet så har jag en gammal själv. Jag är vis, eller jag kan säga att jag är så vis som man kan vara i min ålder. Jag analyserar och reflekterar allting. Det pågår alltid någonting i mitt huvud och det gör mig lite extra galen. Men jag är väldigt tacksam för att jag kan känna och tänka så mycket. Jag tror jag hade blivit en av de där utfrysarna annars. Alla vill vi bli bekräftade, men varför vända det till något dumt. Jag tror mest man behöver bekräfta sig själv. Jag tror att vi är för fega, vi måste lära oss älska oss själva innan vi kan älska någon annan. Kan man inte ta väl hand om sig själv kan man inte det med någon annan heller. Egentligen borde det ju vara så men vi är jävligt bra på att vara goda mot de vi älskar men aldrig oss själva. Vi trycker ner oss själva, vi är rädda, följer strömmen för att vi inte orkar annat. 
 
Jag tycker det är sorgligt. Vi är som små änglar när vi föds och vi har alla möjligheter i världen att bli något stort allihopa. Men vi är egoistiska, trångsynta och framför allt rädda. Vi bli förstörda av samhället, det borde inte vara så? 
Låter jag löjlig? Har jag fel? Vi behöver ingen religion eller några gemensamma regler för att fixa detta, godheten finns inom oss och för att vi ska vara goda mot andra så måste vi också vara goda mot oss själva. 
 
Den enda som kan stoppa dig är du.
Jag är så trött på alla som gör sig själva illa, de som inte förstår bättre eller som fastnat i något slags mönster.Jag har varit där...  
Jag är så trött på att bli sedd som konstig och löjlig bara för att jag inte följer strömmen. Tänk om jag inte vill det? Tänk om jag faktiskt gör ett val. Det är ni som är rädda, det är inte jag. Jag står upp för vad jag tycker och det borde ni också göra! 
Förstör inte er själva, vad snälla mot er själva och alla omkring er. 
 
Kan du göra något fint för någon främling eller nära vän idag? Du kanske ska ge dig själv en klapp på axeln och säga till dig själv att du ÄR bra som du är.
 
 
   
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: