flamingorosa.blogg.se

I´m writing and singing about what moves and motivates me. Join my journey in the search for something bigger!

Goa & svettiga pass!

Kategori: Exercise

Morsning korsning!
 
Jag tänkte skriva lite om mina goa & svettiga träningspass den senaste veckan. Jag jobbar för att få ihop ett bra program att köra och jag funderar på hur många pass i veckan jag har råd att vara på gymmet. Jag är inne på att trimma min kropp, inte inför endast sommaren utan inför resten av mitt liv!
 
Vill såklart ha tonade muskler och en förbannat bra kondition. Jag tänker inte gå på någon diet, jag tror det går folk åt huvudet på helt fel sätt med att begränsa sin kosthållning.
 
Så, intervallträningen och långdistansen är spikad. Så länge jag har längtat efter det bättre och ljusare vädret så jag äntligen kan klampa ut med mina sletna löparskor och kötta sönder!
 
Styrketräningen delas upp i under & överkropp. Iallafall temporärt. 
 
Under lovet hade jag tid att ta mig till gymmet när jag kände för det, det kändes underbart att inte vara begränsad utan att handla lite mer spontant. Vardagen måste planeras vare sig man vill det eller ej. Jag körde ett pass med min kära vän Linn som blev mer eller mindre överkroppspass med mindre fokus på maskiner och mer fria vikter. Vi körde rodd och sedan testade vi på kettlebells för första gången, det var en övning speciellt (avfällningsrodd) som fick mig att kämpa extra mycket.
Inom fria vikter finns det ofta regler om hur hållningen ska vara men jag tror också att det handlar om att få in övningen och känna att man har rätta tekniken. Det är nog det svåraste, vet man hur övningen ska kännas i kroppen så är det bara att centrera sin styrka och kötta på! 
Dagen efter när jag haft en riktigt motiverande danslektion kände jag sådär spontant för att ta mig till gymmet. Körde underkropp, fokuserade på att lära mig squats som alla i hela hälso och fitness-världen tjatar om. Att bara våga gå fram mot spegeln och testa vikter är en utmaning.  Igår körde jag ett grymt intervallpass i uppförsbacke. Jag flåsade som aldrig förr och tänjde på mina gränser när jag pumpade uppför backen. Jag tror jag nådde min maxpuls, mina ben kändes som gelé efter passet! Härligt!
Morgonen därpå, dvs imorse stack jag tll gymmet istället för att sussa gott som mina klasskamrater gjorde, jag fick ihop ett bra överkroppspass tror jag. Känner mig pepp och tänker lära mig ännu mer, för er som är intresserade av styrketräning finns det en jävligt pepp hemsida med massa tips, videor hur du gör olika övningar och långa intressanta faktadelar om fitness och hälsa.
 


 

 
                               
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: